Proiecte, proiecte!

In medicina exista principiul: este mai usor sa previi decat sa tratezi!

Cu cativa ani in urma citind pe mai multe site-uri din lume cat de mare a devenit problema consumului de droguri, mi-am pus intrebarea: Dar in Romania , care este situatia?

La acea vreme, nu era dramatica, Romania era o tara de tranzit a drogurilor. Existau persoane care stiau destul de bine situatia consumurilor de droguri, aveau statistici care nu ne puneau pe ganduri daca priveam problema static.

Gravitatea consta in faptul, ca de la an la an se dubla numarul consumatorilor si pentru ca lucrurile erau dinamice, inevitabilul s-a produs. Din tara de tranzit, Romania a devenit consumatoare. Eram prea in centrul marilor cai de trafic al drogurilor, prea ne impiedicam de ele , informatiile si institutiile de prevenire si combatere erau in curs de constituire.

Eu mi-am propus sa fac prevenire si informare, am pus mult suflet, am invatat multe, m-am bucurat ca am realizat ceva, ca a ramas ceva. Asa stangaci, am constituit o echipa de voluntari alcatuita din medici, psihologi, organe ale politiei si am tinut prelegeri in scoli. Tinerii au participat activ, au facut afise, filme, scenete.

Programul a fost axat pe droguri: alcool, tutun si substante psiho-active dar si prostitutie si violenta.

Facand un bilant, am ajuns la concluzia ca acest program trebuie facut si parintilor. Fiecare parinte crede ca niciodata nu va consuma droguri copilul lui, dar realitatea a dovedit, ca parintii contrariul si parintii afla ultimii.

Intre timp, s-au creat structuri locale si centrale, legislatie corespunzatoare, centre de dezintoxicare, dar si numarul consumatorilor este in continua crestere, daca nu ne implicam, daca nu recunoastem ca avem o problema, atunci lucrurile se complica. Institutiile abilitate nu pot face fata singure, au nevoie de sustinere din partea societatii civile, a familiei, a tuturor.

Desigur, scoala este baza, dar nu ne putem axa numai pe ea, tentatia este peste tot, stresul si presiunea din toate partile.

Sociologic vorbind, am gasit multe cauze care determina consumul dar chiar tinerii au un simt al realitatii foarte dezvoltat (am constatat acest lucru din raspunsurile la chestionarele prezentate).

Asta ne-a determinat ca etapele ulterioare sa le parcurgem intr-o echipa formata si din tineri, persuasiunea functioneaza mult mai bine in randul lor, daca e facuta si de persoane apropiate varstei lor.

2 Responses to Proiecte, proiecte!

  1. Lumid says:

    Un proiect foarte frumos pentru care meriti nota 10!
    Spre deosebire de altii observ ca nu te limitezi doar la teorie si pui si in practica ceea ce ai invatat in anii de scoala si de aceea imi scot palaria in fata ta!
    Ar fi foarte bine daca exemplul tau ar fi urmat si de altii pentru ca avem mare nevoie de astfel de oameni care sa ia atitudine si care sa faca si pentru cei multi nu doar sa le promita!
    E bine ca incerci sa implici si parintii, in primul rand trebuie educati parintii pentru ca acestia – la randul lor – sa stie sa-si educe copiii! Nu spun ca numai copiii sunt de vina, dar sunt si parintii care nu se intereseaza de propriii copii, pe care-i intereseaza doar sa fie in topul ultimelor tendinte, sa fie la curent cu moda, cu stirile orasului sau cu orice altceva, insa numai cu ce face copilul lor nu se preocupa!
    Parintii trebuie educati sa fie parinti si apoi sa-i criticam: sunt unii care poate nu au fost pregatiti pentru aceasta “meserie” si trebuie ajutati, dar sunt si altii pe care ar trebuie sa-i punem la panoul cu “asa nu!” pentru ca se poate invata si din greselile altora, nu doar din ale noastre! Important este sa invatam ceva din aceste greseli si sa fim mai apropiati de copiii nostri acum cand au intr-adevar nevoie de noi si nu mai tarziu!

  2. Multumesc frumos Lumid,
    Intotdeauna am luat in consideratie ceea ce se intampla in jurul meu, lucruri bune,lucruri mai putin bune si cele care nu se potrivesc. Nu este chiar usor sa creezi o lume in care totul sa fie bine, sa se potriveasca “ca la carte”, in aceste situatii ar fi bine sa dam dovada de intelepciune, empatie. As mai sugera un mod de solutionare a problemere, sa nu ezitam sa cerem ajutor atunci cand avem nevoi.
    Mi-ar place sa se implice mai multa lume pe probleme sociale, sa ne ajutam ca probleme sunt destule.
    Toate cele bune si Doamne ajta!

Leave a Reply

