Oare pe cand Societarea civila a cincea putere in stat?

Cand am scris titlul mi-am adus aminte de Soljenitin, cu mult adevarata sa declaratie ca mass nedia este a patra putere intr-un stat de drept bineinteles!

Ce este societarea civila? De cine este reprezentata? Ce trebuie sa faca ea? Si alte intrebari…

Un lucru este cert, societatea civila suntem noi cei multi, cei care avem nevoie unii de ceilalti, cei care facem multe fara sa cerem ceva in schimb, cei care ramanam intotdeauna pe aceleasi pozitii!

Societatea Civila la bilant!

Nu cred ca sunt foarte multi aceia care stiu ca exista aceasta societate, ma refer la mediul rural si spun acest lucru ca in Romania mediul rural are o pondere de cca. 50% si in aceste conditii cred ca trebuie sa ne raportam si la datele provenite din aceasta zona.

Am sa incerc sa raspund la intrebarile propuse de inimosii reprezentanti CSR.

1. Care sunt primele 3 companii din Romania pe care le apreciezi cel mai mult pentru implicarea in societate si de ce? 
 Imi este greu sa aleg trei companii care s-au remarcat in activitatile societatii civile, teme si probleme sunt multe, nu pot sa spun ca aceasta tema este mai importanta sau mai grava decat cealalta, toate sunt importante si toate trebuie abordate.

Am observat ca BRD Group Societe Generale se preocupe de problemele tineretului ceea ce este de luat in consideratie intr-o lume in care din ce in ce mai mult, parintii au timp mai putin sa aloce copiilor .

Carpatcement – o companie care se preocupa de probleme de mediu in conditiile in care intreprinderile de ciment sunt mari poluatori.

Orange – cu programe diverse pentru tineri dar si Vodafone.

As remarca si SIVECO, cu programe de a sprijini educatia.

Imi aduc aminte ca prin anul 2003 cand Gala Societatii civile era la inceput, am aprticipat si eu cu un proiect care in acea perioada era la inceput ca tema si abordare: drogurile. Sectiunea era patronata de Philip Morris si ma gandeam cum ar fi fost posibil sa luam premiu cand de fapt noi luptam impotriva fumatului! Iata un paradox!

2. In ce masura marile companii din Romania au raspuns in 2008 asteptarilor tale in privinta implicarii in societate?

Asa cum am mai spus tematica este vasta, sunt multe de facut, ceea ce au facut cei care s-au implicat a fost bine dar trebuie continuat ori de aceeasi asociatie sau chiar de mai multe. Omul are darul de a uita repede si invatarea se face prin repetabilitate. Trebuie sa constientizam ca inca in Romania aceste actiuni de voluntarism s-au cam uitat sau daca unii isi aduc aminte le asociaza cu practicile comunismului. Cred cu tarie ca nu numai tinerii trebuie sa se implice ci in egala masura toti cetatenii e necesar sa se implice pentru reusita programelor.

3. Ce asteptari ai de la companiile din Romania, in privinta responsabilitatii sociale, in 2009?

Problemele mediului au ajuns sa fie foarte grave. Sunt proiecte internationale in acest sens, ma refer la cartile lui Lester Brown si apoi la Al Gore cu “Un adevar incomod”

Dar nu trebuie neglijata educatia tinerilor, formarea lor pentru identificarea si conservarea adevaratelor valori morale, spirituale, culturale, sociale.

4. Cum crezi ca le-ai putea stimula, tu personal, pe companii, si in special pe cele de la care cumperi, sa fie mai responsabile in 2009?

Daca nu-mi place un produs, eu nu cumpar tocmai pentru a nu-l incuraja si chiar fac antiimagine. Ca simplu cetatean este aproape imposibil, trebuie folosita a patra putere din stat, mass media. Ati vazut cat este de greu sa refaci o imagine sifonata intr-o emisiune la ora de varf?

De ce nu promovam si lucrurile bune prin media?

De ce aceste stiri apar rar si numai cateva secunde?

De ce cei care sunt in spatele unor evenimente de societate civila de fapt vor si imagine si capital politic?

Cred cu tarie ca trebuie sa fim mai aproape de oamenii simpli pentru a putea amplifica actiunile de voluntarism, de civism dar si de cei cu potential financiar pentru a ne putea sustine. Este foarte important sa lasam deoparte dorintele personale de imagine si sa ne amintim ca 20% din populatia globului detine 80% din bogatiile globului si nu din cauza celor 80% din populatia ramasa care detine numai 20% din resursele globului.

Sa fim mai obiectivi si sa donam energie pozitiva din suflet pentru cei care au nevoie.

Felicitari celor care se ocupa sa tina vie flacara acestor activitati. Aveti tot sprijinul meu facut  “door to door” !

4 Responses to Oare pe cand Societarea civila a cincea putere in stat?

  1. […] Violeta-Loredana Pascal, Olivian Breda, Corina Iordache, Adrian Zabava, Talida Covaci, Ruxi, Mirela Teodorescu, Magdalena Rasnoveanu, Adrian Buzatu, Mircea Scarlatescu, Ciprian Stavar si  Diana Dragomir. […]

  2. sorina says:

    Buna,
    Ma numesc Sorina Molcut si sunt studenta la comunicare in cluj-napoca. In timp ce faceam un pic de cercetare pentru lucrarea de licenta, pe care urmeaza sa o sustin in acest an, am descoperit si bloggul dvs., unde am gasit articole in care ati dezbatut tema CSR-ului. Aceasta este si tema catre care m-am indreptat si eu pentru lucrarea de licenta, de aceea m-am gandit ca, fiind in tema cu ceea ce reprezinta acest domeniu al CSR-ului ati putea sa imi raspundeti la cateva intrebari pe care le-am introdus intr-un chestionar, care sa imi foloseasca la partea practica a lucrarii de licenta. In cazul in care sunteti de acord sa ma ajutati cu complectarea unui chestionar, as avea nevoie de o adresa de contact unde sa trimit chestionarul.
    Va multumesc

  3. @Sorina
    Te ajut cu cea mai mare placere! Si chiar incurajez acest tip de activitati. Societetea civila este destul de putin reprezentata in Romania si ar trebui sa fie o forta!

Leave a Reply

